Ik train en coach jongeren individueel in de leeftijd van 12 tot 21 jaar, met sociaal-emotionele en/of gedrags-, leerproblemen. Dit kan te maken hebben met situaties die zich voordoen in de (gezins)situaties of problemen waar het kind zelf, de ouders of de leerkrachten geen grip op hebben.
Naast de jongeren, ben ik er ook voor de ouder(s). De ouder is namelijk een belangrijke en onmisbare schakel in het geheel! Ik bied opvoedingsondersteuning, train de ouder(s) in opvoedingsvaardigheden en ook hier zijn de sociale- en cognitieve vaardigheden weer een leidraad.
Individuele training is een vorm van begeleiding, waarbij er individueel met een jongere wordt gewerkt. De training bestaat uit het leren van sociale en cognitieve vaardigheden en duren ongeveer 60 minuten. De ouders zijn hierbij niet aanwezig. Meestal werk ik gemiddeld 12 keer met een jongere (dit kan verschillend zijn).
Kennismakingsgesprek
Het traject begint met een kennismakingsgesprek tussen de trainer, de jongere en de ouders/verzorgers. En vaak ook een medewerker van een sociaal wijkteam. Samen bekijken we of ik de jongere kan helpen. Na een klik van beide kanten volgt er een intakegesprek.
Intakegesprek
Tijdens dit gesprek staan de problemen, wensen, verwachtingen en vragen die de jongere en ouders/verzorgers hebben centraal en bespreken we wat ik hierin eventueel zou kunnen betekenen.
Training- en coachingssessies
Hierbij heb ik als doel de jongere beter te leren kennen, zodat de jongere zich prettig en veilig gaat voelen. Spelenderwijs ga ik in gesprek met de jongere om duidelijk te krijgen wat hij of zij als probleem ervaart en hoop ik inzicht te krijgen in en daardoor samen de hulpvraag te ontdekken. Dit alles gebeurt in een tempo dat de jongere zelf aangeeft. Uiteindelijk, als de jongere gemotiveerd is om mee te werken, gaan we dan samen op zoek naar een juiste oplossing voor zijn of haar probleem. De sessies worden afgestemd op de mogelijkheden, kwaliteiten en interesses van de jongere.
Ik ga ervan uit dat het niet de gebeurtenissen zelf zijn die een jongere negatieve gevoelens bezorgen en daardoor een bepaald gedragspatroon, maar de gekleurde bril waardoor hij de dingen ziet. Neerslachtige jongeren bekijken bijvoorbeeld of zij inderdaad mislukt zijn in het leven. Vaak hebben zij alleen hier nog maar aandacht voor. Door deze 'disfunctionele' gedachten om te buigen en te leren om gebeurtenissen anders te interpreteren komt er een objectievere kijk op de eigen gevoelens en waarnemingen en kunnen negatieve gevoelens verdwijnen, waardoor ook het gedrag verandert.
Afronding
Na een afgesproken aantal sessies volgt een tussenevaluatie of een eindevaluatie. Tijdens dit gesprek bespreken we de vorderingen. Wanneer de jongere zich weer fijn voelt en controle heeft over zijn of haar gedrag, ronden we de training af. Het kan ook zijn dat we samen besluiten nog een aantal sessies door te gaan.
Als er bij de evaluatie blijkt dat er onvoldoende progressie is, kan het zijn dat uw kind een intensievere begeleiding nodig heeft en kan het kind en de ouders doorverwezen worden naar intensievere therapie. Indien nodig, wordt er natuurlijk tussentijds contact opgenomen met de betrokkenen.
Contact
Wilt u meer informatie over individuele training aan jongeren tussen 12 en 21 jaar? Neem dan hier contact op met Berrie Zweers van Hânwurk.